• fortbildning genom deltagande i kurs, kongress eller seminarier
• studiebesök
• kostnader i samband med förbättringsarbete, utvecklings- och forskningsprojekt
• arrangemang på sin enhet för aktiviteter såsom kostnader för föreläsare
• litteratur.
Sökande till Rf AnIva:s medlemsstipendium ska vara:
• legitimerad sjuksköterska
• medlem i Rf AnIva sedan minst ett år (ej studerandemedlem eller pensionärsmedlem)
Anslag beviljas inte för sociala aktiviteter, förtäring eller ersättning vid förlorad lön.
Rf AnIva:s medlemsstipendium delas ut vid två tillfällen per år, med sista ansökningsdag 30 mars och 30 september. Vid varje tillfälle kan en eller flera stipendiater utses. Detta kan innebära att hela kostnaden inte täcks av stipendiet. Då en större summa söks för att aktivitet ska kunna genomföras (>7500 kr) krävs förslag till kompletterande finansiering. Detta för att garantera att aktiviteten kan genomföras. Stipendiet kan inte sökas retroaktivt
Använd ansökningsblanketten och fyll i uppgifterna i datorn.
Ansökan skickas via e-post till: medlemsstipendium@aniva.se
Ansökan skall vara styrelsen tillhanda senast den 30 mars eller 30 september. Ange vilket ansökningstillfälle som avses. Beslut om tilldelning tas endast i samband med ansökningstillfället. Ansökan måste vara komplett ifylld i den skrivbara ansökningsblanketten och lämnats i tid för att beaktas. Underlag som styrker ansökan ska bifogas.
Styrelsen utser stipendiater och stipendiets storlek. Erhållet stipendium är personligt och kan inte överlåtas. Styrelsens beslut kan inte överklagas.
Besked om stipendium meddelas via mail.
Utbetalning av stipendiet sker efter att redovisning tillsammans med scannade originalkvitton som skickats till medlemsstipendium@aniva.se. Använd redovisningsblanketten nedan. Redovisningen skickas senast ett år efter tilldelning av stipendiet.
Återkoppling: Nyvunnen kunskap och erfarenhet förmedlas till Rf AnIvas medlemmar och till stipendiatens egen klinik eller motsvarande. Med stipendiet följer en uppmaning att stipendiaten delger sina nya kunskaper och erfarenheter till sin klinik eller motsvarande. En skriftlig redogörelse skickas till medlemsstipendium@aniva.se för publicering i Ventilen och/eller på hemsidan.
Sökande till Rf AnIva:s doktorandstipendium ska vara:
• legitimerad sjuksköterska
• medlem i Rf AnIva
• registrerad som doktorand vid en svensk högskola/universitet
• doktorand vars projekt har inriktning omvårdnad inom anestesi, intensivvård, postoperativ vård eller närliggande verksamhetsområden
Ansökan ska vara Rf AnIva tillhanda senast 15 mars för innevarande år. Ansökan skickas via e-post till: doktorandstipendium@aniva.se
Rf AnIvas styrelse beslutar om utdelning efter bedömning från oberoende granskare av inkomna anonymiserade ansökningar. Doktorandstipendium delas ut vid ett tillfälle per år under kongressen SFAI & AnIva-veckan. Stipendiaten uppmuntras att senast inom två år efter erhållet stipendium skicka ett sammandrag till medlemstidningen AnIva Ventilen för publikation samt presentera projektet på kongressen SFAI & AnIva veckan.
Bedömningskriterier:
• Sammanfattning av forskningsprojekt
• Beskrivning av planerad analysmetod
• Problematisering av etiska ställningstagande
• Möjlighet till klinisk tillämpning
• Forskningsprojektets betydelse för patient, sjukvård och samhälle
• Originalitet